مقالات علمی

نکات روزه­‌داری در افراد مبتلا به دیابت

تغییرات در سبک زندگی مانند گرسنگی طولانی‌مدت، عدم مصرف داروهای خوراکی، تغییر ساعات خواب که به دنبال روزه‌­داری ایجاد می­شود، ممکن است نوسانات قند خون بیشتری را در افراد دیابتی ایجاد نماید که این نوسانات می‌تواند به شکل افت قندهای مکرر یا قندهای بالا خود را نشان دهد. بنابراین اگر افراد مبتلا به دیابت تمایل به روزه‌داری دارند، لازم است که ۸ هفته قبل از شروع ماه رمضان با پزشک خود در مورد گرفتن روزه مشورت کنند. اگر شرایط جسمی و کنترل قند خون آن‌ها ازنظر پزشک مناسب باشد، این افراد مجاز به روزه‌­داری هستند. اما درصورتی‌که پزشک روزه‌داری را منع کند و فرد دیابتی شرایط جسمی مناسب برای روزه‌­داری را نداشته باشد، باید طبق نظر پزشک از روزه‌داری اجتناب کند.

خطرات روزه‌داری برای افراد مبتلا به دیابت، از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و عوامل زیر در تعیین صلاحیت افراد برای روزه‌داری دخیل هستند:

-نوع دیابت: افراد مبتلابه دیابت نوع یک در معرض خطر نوسانات قند بیشتری نسبت به افراد مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

-مدت ابتلا به دیابت: درصورتی‌که مدت ابتلا به دیابت در فرد بالاتر از ده سال باشد، روزه‌داری برای او خطر بیشتری به همراه خواهد داشت.

-وضعیت کنترل قند خون: در صورت بالا بودن A1c توصیه به روزه‌داری نمی‌شود.

-دفعات افت قند خون و افت قند بدون علامت: افرادیکه افت قند را به ‌صورت روزانه یا چند مرتبه در هفته تجربه می‌کنند، ممکن است با روزه گرفتن احتمال افت قند و دفعات آن افزایش یابد. همچنین افرادی که افت قندهای بدون علامت‌دارند، در معرض خطر افت قند بیشتری نسبت به سایر افراد قرار دارند.

– داروهای مورداستفاده: انسولین نسبت به داروهای خوراکی احتمال نوسانات قند را در فرد افزایش می‌دهد. بخصوص افرادی که تزریق‌های متعدد انسولین در طول روز دارند.

-سابقه کتواسیدوز دیابتی و هایپرگلایسمی هایپراسمولار: افرادیکه سابقه کتواسیدوز دیابتی در شش ماه گذشته داشته‌اند، احتمال بالاتری وجود دارد که با روزه گرفتن کتواسیدوز را تجربه کنند. همچنین هایپرگلایسمی هایپراسمولار (HHS) که در افراد مبتلابه دیابت نوع دو دیده می‌شود، در ماه رمضان احتمال بروز بیشتری دارد.

-داشتن عوارض قلبی عروقی دیابت یا مشکلات کلیوی: در  افرادی که مشکلات قلبی و کلیوی حاد دارند، روزه‌­داری نسبت به افراد دیگر با خطر بیشتری همراه خواهد بود.

-طولانی بودن زمان روزه‌داری: طولانی شدن زمان روزه‌داری می‌تواند خطر عوارض روزه‌داری مانند نوسان قند، کم‌آبی و غیره را در فرد دیابتی افزایش دهد.

افراد دیابتی روزه‌­دار با چه چالش‌هایی در کنترل قند خون مواجه هستند؟

-افت قند و یا  قندهای بالای مکرر

– کم‌آبی بدن

– دفعات تست قند

-تنظیم نوع و دوز داروها

-تنظیم برنامه غذایی مناسب

– تنظیم ساعت خواب

-داشتن  فعالیت بدنی

آیا افراد مبتلا به دیابت قادر به گرفتن روزه هستند؟

از آنجاییکه روزه­‌داری برای افراد مبتلا به دیابت ممکن است خطراتی به همراه داشته باشد، حتما لازم است حداقل هشت هفته قبل از شروع ماه رمضان بـا پزشک معالج مشورت شود که در شرایط زیر ممکن است بنا به صلاحدید پزشک روزه­‌داری توصیه نشود:

-عوارض قلبی-عروقی نظیر سکته­های قلبی و یا مغزی

– عوارض کلیوی در مراحل پیشرفته

-افراد با فعالیت بدنی زیاد

– ابتلا به بیماری­های حاد

-خانم­های باردار و افراد سالمند

-سابقه افت قند خون شدید سه ماه قبل از شروع ماه رمضان

-افت قندهای مکرر و افت قند بدون علامت

-سابقه کتواسیدوز دیابتی و کمای ناشی از قند بالا سه ماه قبل از شروع ماه رمضان

-دیابت کنترل نشده و نوسانات شدید قند خون

اندازه گیری قندخون در طی روز در زمان روزه داری

مهمترین مشکلی که افراد دیابتی روزه‌­دار با آن مواجه هستند، نوسانات قند خون است. تغییر ساعت خواب، تغییر ساعت صرف غذا و عادات غذایی در طی ماه رمضان عواملی هستند که می­توانند در قندخون نوسان ایجاد کنند. تنها راهکار موثر برای اطلاع از تغییرات قند خون و کنترل آن، اندازه­گیـری قندخون  با دستگاه است که احتمال افت قند و قند خون بالا را در طی روزه­‌داری شناسایی می­کند.

بــرخلاف تصور بعضی از افراد، اندازه­گیری قند با دستگاه اندازه­گیری قندخون در روزه‌­داری سبب ابطال روزه نمی­شود. تعداد دفعات اندازه­گیری قند خون با توجه به نوع دیابت و یا داروهای مصرفی بین یک تا چند بار در روز توصیه می­شود. به عنوان مثال در افرادی­که از انسولین و یا داروهای تحریک کننده ترشح انسولین مانند گلی­بنکلامید و یـا گلی کلازید و … استفاده می­کنند، احتمال افت قند خون بیشتر بـوده و نیاز است که دفعات بیشتری قنـدخون خود را اندازه­گیری نمایند.

علاوه­‌بر­این در زمان­هایی که فرد علائم یا احساس افت قندخون و یا قند خون بالا را تجربه می­کند و یا احساس ناخوشی دارد نیز لازم است که بلافاصله قندخون اندازه‌­گیری شود.

اندازه‌­گیری قندخون قبل از سحر ( قبل از مصرف سحری) دو ساعت بعد از سحر، میــــانه روز (ساعت ۱۲ظهـر)، بعدازظهر (بین ساعت ۱۲تا قبل از افطار)، بلافاصله قبل از افطار، دو ساعت بعد از افطار و هر زمان در طی روز که فرد احساس ناخوشی دارد، می­تواند راهنمای مناسبی برای بررسی وضعیت قندخون در فرد روزه­‌دار باشد.

افت قندخون در طی روزه­‌داری

روزه‌­داری در افـراد مبتلا بـه دیابت تحت درمان با انسولین نیازمند توجه خاصی است. مهمترین خطری که این افراد را تهدید می­کند، افت قند خون است که ممکن است طی روزه‌­داری ایجاد شود و فرد باید کاملا از علائم و روشهای درمان آن آگاه بوده و به محض بروز علایم، قندخون خود را اندازه گیری نموده و در صورت پایین بودن قندخون روزه خود را قطع نموده و به سرعت افت قندخون خود را درمان کند.

ازآنجایی­که افت قندخون یکی از اورژانس­های دیابت محسوب می­شود، در صورت بروز علایم افت قندخون، ابتدا لازم است با اندازه­گیری قندخون، از پایین بودن قند مطمئن شد. در صورتی­که قندخون کمتر از  ۷۰ میلی­گرم در دسی لیتر بود، فرد دچار افت قند خون شده و برای درمان آن لازم است یکی از منابع قند ساده مصرف شود:

-چهار حبه قند،  یک قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری عسل، نصف لیوان آبمیوه صنعتی، نصف لیوان نوشابه معمولی (غیر رژیمی).

بعد از مصرف یکی از موارد بالا، ۱۵دقیقه صبر کرده و دوباره قند خون اندازه­گیری شود. در صورتیکه قندخون همچنان کمتر از  ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر است، باید مجدد یکی از خوراکی­ها و نوشیدنی­های بـالا مصرف شود. در­صورتیکه قندخون به میزان طبیعی بازگشته است و تا وعده اصلی بعدی بیشتر از یک ساعت باقیمانده است، یک میان وعده مانند یک عدد میوه و یا یک لقمه نان و پنیر استفاده شود ولی اگر زمان کمتری تا وعده
اصلی مانده است، وعده اصلی مصرف شود تا از افت قند خون مجدد جلوگیری شود.

به منظور پیشگیری از افزایش قند ۲ ساعته بعد از غذا و مصرف حجم زیادی از غـذا، بهتر است علاوه بر وعده افطار یا سحر، یک یا دو میان وعده در فاصله بین افطار تا سحر در نظر گرفته شود. میوه، مغزها و یا سبزی ها میان وعده­های مناسبی هستند که می­توان بین وعده افطار و سحر مصرف نمود.

نکات وعده سحری

-بهتر است وعده سحری حاوی مواد غذایی با کربوهیدرات پیچیده باشد تا از افت قندخون و ایجاد حس گرسنگی طی روز جلوگیری شود. برای مثال برای وعده سحر میتوان از عدس­پلو به همراه سالاد و یا از انواع برنج­های مخلوط با سبزیها یا حبوبات و یا نان­های سبوس­دار استفاده کرد.

-مصرف مقادیر کافی پروتئین و چربی در وعده سحر توصیه می­شود. زیرا این غذاها حاوی مقادیر کمتری کربوهیدرات هسـتند و اثر فوری روی قند خون بعد از غذا ندارند. پروتئین و چربی نسبت به کربوهیدرات، احساس سیری را بیشتر القا می­کنند.

-حتی الامکان وعده سحری در آخرین زمان ممکن مصرف شود؛ مخصوصاً زمانی که ساعت روزه‌­داری بیشتر از ۱۰سـاعت اسـت.

-اگر به هر دلیلی نتوانستید وعده سحری مصرف کنید، بهتر است در آن روز از روزه‌­داری اجتناب کنید.
– میزان غذای مصرفی در وعده سحر باید معادل وعده غذایی ناهار در روزهای معمول صرف شـود.

نکات وعده  افطار

-وعده افطار باید معادل صبحانه در روزهای معمولی در نظر گرفته شود.

-وعده افطار باید با مقداری آب برای غلبه بر کم آبی ناشی از روزه­‌داری و یک تا دو عدد خرما یا یک قاشـق غذاخوری عسل برای بالا بردن قند خون انجام شود.

-زمان مناسب برای صرف شام حدوداً دو ساعت پس از وعده افطار است. مقدار وعده شام باید معادل شام در روزهای معمولی باشد.

نکات مهم در برنامه غذایی افراد دیابتی روزه دار

-قند و نشاسته دریافتی را به تناسب در بین وعده­های غذایی پخـش نمایید و از پرخوری در وعده افطار و سحر اجتناب نمایید.

-مصرف غذاهای سرخ شده که حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع و ترانس می­باشند توصیه نمی شود.

-نوشیدن مایعات کافی به مقدار حداقل ۸ لیوان آب و نوشیدنی­های غیر شیرین بین دو وعده افطار و سحر برای پیشگیری از کم­آبی بدن توصیه می­شود.

-مصرف نوشـیدنی­های کافئین دار مانند قهوه و چای منجر به دفع آب بدن از طریق ادرار می­شود، در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

-از مصرف غذاهای پر ادویه اجتناب شود.

-از آنجایی که پیام سیری حدودا ۳۰ دقیقه بعد از شروع بـه غذا خوردن از دستگاه گوارش به مغز می­رسد، سریع غذا خوردن منجر به پرخوری و بالا رفتن قند خون می­شود.

-خوراکی­ها و شیرینی­های ویژه ماه رمضان نظیر زولبیا، بامیه، حلوا، شله زرد، شیر برنج و فرنی بـه دلیل  داشتن مقادیر زیاد کربوهیدرات و قند ساده، انتخاب مناسبی برای افراد دیابتی به شمار نمی­آیند و مصرف آنها به افراد دیابتی توصیه نمی­شود.

تزریق انسولین در زمان روزه‌­داری

بعضی از افراد دیابتی به خاطر گرفتن روزه، انسولین خود را قطع می­کنند.  عدم تزریـق انسولین می­تواند سبب ایجاد کتواسیدوز دیابتی شود. کتواسیدوز دیابتی، یکی از عوارض حاد ناشی از قند خون بالاست که به خصوص در افراد دیابتی و با احتمال کمتر در افراد مبتلا به دیابت نوع دو تحت درمان با انسـولین نیز اتفاق می­افتد؛ کمبود انسولین در بدن و قند خون بالا، دو عامل اصلی در ایجاد کتواسیدوز دیابتی هستند. از علائم کتواسیدوز دیابتی میتوان به خشکی دهان، تشنگی شدید، تکرر ادرار، قند بالا و کتون بالا در ادرار اشاره کرد که با پیشرفت این شرایط سایر علائم مانند خشکی، قرمزی و برافروختگی پوست، تهوع، استفراغ، درد شکمی، تنفس سریع و عمیق، تنفس با بوی استون، کاهش تمرکز،گیجی و کاهش سطح هوشیاری ایجاد می‌شود.

فعالیت بدنی در زمان روزه‌­داری

اگرچه ورزشهای سخت و شدید طی روزه‌­داری به دلیل افزایش خطر افت قند خون و کم­آبی توصیه نمی­شوند، افراد مبتلا به دیابت باید بدانند که طی ماه رمضان نیز می­توانند ورزشهای با شدت کم و متوسط را انجام دهند؛ بنابراین، در شرایط روزه­‌داری نیز لازم است کـه میزان معمول فعالیت بدنی حفظ شود. بهتر است فعالیت بدنی معمول در ساعاتی که فرد روزه نیست، انجام شود. روزانه ۳۰الی ۴۰ دقیقه پیاده­روی داشته و بهترین زمان آن ۱تا ۲ساعت بعد از افطار است. فعالیت بدنی شدید خطر افت قند خون را افزایش می­دهد و باید از انجام آن خصوصاً در ساعات قبل از افطار اجتناب کرد.

در چه شرایطی از ادامه روزه بایستی اجتناب شود؟

-قند خون کمتر از ۷۰میلی­گرم در دسی لیتر. در صورتی که قند بین۷۰ الـی۹۰ بود، حتما مجدداً بـه فاصله یک ساعت تست قندخون را تکرار نماید؛ زیرا احتمال افت قند خون وجود دارد.

-قند خون بالای ۳۰۰ میلی­گرم در دسی لیتر. در صورت افزایش قند خون بیشتر از ۳۰۰ میلی­گرم در دسی لیتر، روزه‌­داری باید متوقف شود. در صورت ادامه روزه­‌داری ممکن است بدن دچار کم­آبی شود و یا حتی کمای قند بالا اتفاق بیافتد. از علائم قند خون بالا و کم­آبی بدن میتوان به خشکی دهان، تشنگی شدید، تکرر ادرار یا ادرار کم اما تیره­رنگ، پوست گرم و خشک، تب شدید، اختلال بینایی، خواب­آلودگی، گیجی و کاهش سطح هوشیاری اشاره کرد. در این زمان، مصرف آب بیشتر می­تواند به پیشگیری از کم­آبی شدید و همچنین کاهش قند خون کمک کند. در صورتی که فرد دچار علایم کم آبی و گیجی و کاهش سطح هوشیاری باشد، ممکن است کمای ناشی از قند بالا اتفـاق افتاده باشد. کمای ناشی از قندخون بالا یک حالت اورژانس است و حتماً برای درمان باید بـه بیمارستان مراجعه کرده تا مدیریت و درمان زیر نظر پزشک صورت گیرد.

-کم آبی شدید بدن. کم آبی یا دهیدراتاسیون ممکن است بـه دنبال قند خون بـالا، مدت زمان طولانی روزه داری، روزه­‌داری در آب و هـوای گرم یـا افزایش فعالیت بدنی ایجاد شود. توجه به علائم کم آبی و درمان سریع آن هم از مواردی است که ممکن است سبب توقف روزه­‌داری شود.

-افزایش یا کاهش فشارخون روزه‌­داری می­تواند منجر به تغییراتی در فشارخون شود. در صورتیکه به دنبال روزه‌­داری فشارخون شما از محدوده هدف مورد نظـر پزشک خارج شود، ممکن است به شما توصیه شود که از ادامه روزه­‌داری خودداری کنید.

-روزه­‌داری در روزهای بیماری. از آنجایی که خطر افت قند خون، افرایش شدید قند خون، کم آبی بدن، کمای
قند بالا و کتواسیدوز در روزهای بیماری افزایش می­یابد، توصیه می­شود که افراد مبتلا به دیابـت در روزهای ابتلا به بیماری مانند بیماری­های گوارشی حاد، سرماخوردگی و …. از روزه­‌داری اجتناب کنند.

منابع:

  1. https://gabric.ir/ramadan/
  2. International Diabetes Federation and the DAR International Alliance. Diabetes and
    .Ramadan: Practical Guidelines
  3. Brussels, Belgium: International Diabetes Federation, 2016. www.idf.org/guidelines/diabetes-in-ramadan and www.daralliance.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *